dinsdag 24 mei 2011

Eetcafé De Lind

1.Bedrijf/opdrachtgever
Het bedrijf is een cafetaria in Oisterwijk genaamd De Lind. Hier kun je niet alleen friet halen, maar ook lekker op terras zitten en een hapje eten.

2.Opdracht
Voor Koninginnedag heb ik de mogelijkheid gekregen om voor De Lind een promotieplan te schrijven, en daarnaast het ook daadwerkelijk plaats te laten vinden. De opdracht zelf was om een leuke middag/avond te bedenken voor De Lind, om zo de mensen met Koninginnedag in Oisterwijk te houden.

3.Verloop opdracht
Bij het schrijven van promotieplan zijn er leuke acties en activiteiten uit gekomen. Na het schrijven van het promotieplan is dit plan gepresenteerd aan de opdrachtgever. Hij was er van onder de indruk en vond bood mij de mogelijkheid om het ook werkelijk plaats te laten vinden.
Het evenement was een groot succes met een grote opkomst van bezoekers.

4. De ontwikkelde competenties:
Bij de voorbereiding:
- Marktgerichtheid
-Schriftelijke Communicatie
-Visie
-Verbeeldingskracht

Tijdens het evenement:
-Overtuigingskracht
-Oordeelsvorming
-Omgevingsbewustzijn

5.Reflectie volgend de START-methode:
-Situatie
-Taak
-Activiteit
-Resultaat
-Terugkoppeling

6. Mijn behaalde competenties

De voorbereiding

Marktgerichtheid: niveau 2
-Situatie
Voor cafetaria De Lind in Oisterwijk heb ik een promotieplan geschreven. Het was de bedoeling dat de Koninginnedag in Oisterwijk bij De Lind dit jaar ook gevierd zou moeten worden. Normaal gesproken organiseerde ze bij De Lind niks speciaals met Koninginnedag. Daarvoor is dan ook het promotieplan geschreven.
-Taak
Voor het evenement ben ik opzoek gegaan naar de evenementen die voorgaande jaren in Oisterwijk waren gegeven met Koninginnedag. En om zo te kijken naar wat de doelgroep interessant vond. Nadat de doelgroep was bepaald, was het makkelijk om te kijken naar wat voor soort promotie je zou kunne laten vinden. Zo was er één ludieke actie, om met oranje scootertje door Oisterwijk, en de dorpen in de buurt te bezoeken. En zo de flyers uit te delen.
-Activiteit
Voor het promotieplan heb ik veel onderzoek gedaan naar wat De Lind miste tijdens de Koninginnedag. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van verschillende magazines over verschillende evenementen. Omdat het niet alleen een friettent is, maar er ook een restaurant en groot terras. Hiervan kon dan ook gebruik gemaakt worden. Verder heb ik ook contact gezocht met andere ondernemers in Oisterwijk, om zo er achter te komen wat hun plannen waren. En om het met de andere ondernemers in de buurt toch zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
-Resultaat
Om gericht en doelbewust opzoek te gaan informatie over Oisterwijk en hun evenementen, werd al snel erg duidelijk wat er in het dorp wel of geen mensen trok naar een evenement.
-Terugkoppeling
Door goede research kon ik makkelijk een duidelijkheid schetsen van de doelgroep in Oisterwijk. Hierbij was dan ook wel duidelijk dat bijvoorbeeld de artiest een Hollands talige band zou moeten zijn.

Schriftelijke Communicatie: niveau 3
-Situatie
Voor cafetaria De Lind in Oisterwijk heb ik een promotieplan geschreven. Het was de bedoeling dat de Koninginnedag in Oisterwijk bij De Lind dit jaar ook gevierd zou moeten worden. Normaal gesproken organiseerde ze bij De Lind niks speciaals met Koninginnedag. Daarvoor is dan ook het promotieplan geschreven.
-Taak
In het promotieplan heb ik vele verschillende dingen omschreven zoals de doelstelling van De Lind, probleemanalyse en de probleemstelling. Daarnaast heb ik ook verschillende promotieteksten mogen plaatsen in de regionale bladen en op de website. Ook heb ik gekeken bij het maken van de flyers naar de Attention, Intrest, Desire en Action
-Activiteit
Bij het schrijven van het promotieplan heb ik rekening gehouden met verschillende modellen van de vrijetijdsbranche. Zo heb ik gekeken naar de beleving die ik de bezoekers wil meegeven. Verder heb ik ook verschillende promotie stukjes op de website geschreven, en heb ik in regionale bladen verschillende stukjes laten plaatsen. Om zo veel mogelijk bezoekers te trekken naar het evenement. Ook zijn met een ludieke actie erg veel flyers in de omgeving van Oisterwijk verspreid.
-Resultaat
Het promotieplan was volledige en heb ik door de eigenaren laten inzien. Ze vonden het een geweldig plan, en gaven mij vrijwel gelijk de kans om het ook daadwerkelijk uit te voeren.
-Terugkoppeling
Door een goed plan te schrijven, is het duidelijk wat er moet gaan gebeuren voordat een evenement plaats gaat vinden. En dan voornamelijk hoe je het evenement ga promoten. Dit moest goed gebeuren, omdat er normaal gesproken niets speciaals word georganiseerd met Koninginnedag.

Visie: niveau 2
-Situatie
Voor cafetaria De Lind in Oisterwijk heb ik een promotieplan geschreven. Het was de bedoeling dat de Koninginnedag in Oisterwijk bij De Lind dit jaar ook gevierd zou moeten worden. Normaal gesproken organiseerde ze bij De Lind niks speciaals met Koninginnedag. Daarvoor is dan ook het promotieplan geschreven.
-Taak
Meer kennis te verkrijgen over de evenementen branche. En over de evenementen geschiedenis van Oisterwijk, om zo te kijken wat er verandert moest worden. Hieruit kon ik ook goed halen wat er een succes was geworden, en waarom dat zo was.
-Activiteit
Bij het schrijven van het promotieplan moest ik vooral op de hoogte zijn van alle trends en ontwikkelingen in de evenementen branche. Deze heb ik dan vooral uit vakbladen en boeken opgedaan. Om daarna een zo goed mogelijk evenement te laten plaats vinden, wat aan verschillende eisen moest voldoen.
-Resultaat
Door goede/juiste kennis op te doen, is het makkelijk om te kijken naar wat voor soort promotie je gaat doen. Je kunt dan al rekening houden met de doelgroep en wat hun motieven en waarde zijn aan een evenement.
-Terugkoppeling
Hoe meer je weet van over het dorp en de inwoners, en wat hun interesse zijn. Is het makkelijk om hierop te kunnen inspelen.

Verbeeldingskracht: niveau 2
-Situatie
Voor cafetaria De Lind in Oisterwijk heb ik een promotieplan geschreven. Het was de bedoeling dat de Koninginnedag in Oisterwijk bij De Lind dit jaar ook gevierd zou moeten worden. Normaal gesproken organiseerde ze bij De Lind niks speciaals met Koninginnedag. Daarvoor is dan ook het promotieplan geschreven.
-Taak
Om wat extra informatie te verkrijgen van de mensen uit de omgeving heb ik verschillende gesprekken gehad om er achter te komen wat hun blik was op de evenementen in Oisterwijk. Maar ook wat ze vonden van mijn idee voor De Lind.
-Activiteit
Bij het schrijven van een promotieplan moet je veel rekening houden met wat de mensen in de omgeving zouden willen. En hoe je dan ook zo veel mogelijk zou kunnen trekken. Door het houden van enquêtes en korte interviews te houden met mensen uit de buurt, ben ik er al snel achter gekomen wat het meest populair was. En wat de mensen uit de buurt vooral miste tijdens de evenement die al eerder hadden plaats gevonden.
-Resultaat
Door de gesprekken ben ik veel te weten gekomen, en zij hebben mij dan ook geholpen bij de invulling van het dagprogramma voor de Koninginnedag bij De Lind.
-Terugkoppeling
Doormiddel van de gesprekken met inwoners van Oisterwijk, kom je ook weer achter vernieuwende ideeën.

Tijdens het evenement

Overtuigingskracht: niveau 2
-Situatie
Na het promotieplan te hebben geschreven, vond de opdrachtgever het een erg leuk idee. En heb ik ook mee de gewerkt aan de uitvoering van het plan. De dag was een groot succes geworden, en heb erg leuke reacties gehad van de bezoekers.
-Taak
Mijn taak was om van alles van het evenement af te weten, zodat als het evenement begon ik me overal mee kon bemoeien om alles in de juiste richting te krijgen. Doordat ik overal vanaf wist kon ik gemakkelijk een zelfverzekerde indruk achter laten, waardoor ik mensen kon overtuigen van mijn kennis.
-Activiteit
Tijdens het evenement moet ik de uitstraling hebben dat ik alles in de hand had tijdens het evenement. En dat ik overal van af wist, dit bracht ik dan ook op de juiste manier over. En heb ook nog van de opdracht gever te horen gekregen dat hij onder de indruk was over hoe ik alles tijdens het evenement had geregeld. Hoe ik om ging met wat minder leuke bezoekers etc.
-Resultaat
Ik heb tijdens het evenement mensen van mijn kennis weten te overtuigen, ondanks dat ik jong ben en nog op school zit. Ik ben met iemand in discussie geweest die niet in de gate had, dat ik een grote kennis van zaken had.
-Terugkoppeling
Omdat ik nog jong ben moet ik juist mensen nog beter te kunnen te overtuigen van wat je kan en doet. De mensen hebben vooroordelen over je en die zul je altijd zo snel mogelijk moeten overtreffen. Zodat ze snel genoeg in de gate krijgen dat ik daad werkelijk wel weet waar ik over praat.


Oordeelsvorming: niveau 2
-Situatie
Na het promotieplan te hebben geschreven, vond de opdrachtgever het een erg leuk idee. En heb ik ook mee de gewerkt aan de uitvoering van het plan. De dag was een groot succes geworden, en heb erg leuke reacties gehad van de bezoekers.
-Taak
Om een goed oordeel te vormen, heb ik eerst zo veel mogelijk kennis op gedaan. Ik heb in vakbladen/literatuur dit gezocht, maar ben ook in Oisterwijk de straat op gegaan. Om zo kennis op te doen van de inwoners waarvoor alles natuurlijk bestemd was. Ook heb ik gesprekken gehad met andere ondernemers/evenementenmanagers. Om zo veel mogelijk kennis op te doen.
-Activiteit
Doordat ik ook met veel omwonende had gesproken, had ik toch een beter beeld van de inwoners van Oisterwijk dan dat de ondernemers/evenementenmanagers vertelde wat de doelgroep wilde hebben. De ondernemers hadden het bijvoorbeeld bij de muziek vooral over House wat op dit moment er in was. Maar het publiek had veel liever Nederlands talige muziek.
-Resultaat
Doordat ik veel van vele verschillende partijen onderzoek had gedaan, wist ik veel van de doelgroep af. En was het gemakkelijker om alles in te plannen voor het evenement van De Lind.
-Terugkoppeling
Doordat ik goed onderzoek gehouden had van te voren, wist ik op de dag zelf het evenement erg druk bezocht te krijgen. Ik heb veel reacties gehad. En zelf nog complimenten van ondernemers die van te voren beweerde dat het absoluut niet zo moest organiseren.

Omgevingsbewustzijn: niveau 2
-Situatie
Na het promotieplan te hebben geschreven, vond de opdrachtgever het een erg leuk idee. En heb ik ook mee de gewerkt aan de uitvoering van het plan. De dag was een groot succes geworden, en heb erg leuke reacties gehad van de bezoekers.
-Taak
Om me bewust te worden van alles wat er speelt in evenementen wereld heb ik me verdiept in de verschillende boeken. Om zo op de hoogte te blijven van veranderingen. Ook heb ik rekening moeten houden met het feit dat het evenement voor een breedte doelgroep bestemd was. Tijdens het evenement heb ik ook zo veel mogelijk feedback van bezoekers proberen te krijgen, om zo te kijken of het evenementen net zo overkomt op de bezoeker als dat het bestemd was.
-Activiteit
Tijdens de uitvoering van de Koninginnedag voor De Lind ben ik op de hoogte gebleven van wat er allemaal speelde tijdens het evenement. Daarbij ook verschillende reacties van bezoekers op te vangen. En als er dan iemand niet over te spreken was, er achter zien te komen waarom dat zo was. En dit zo proberen te veranderen bij een bezoeker dat hij er wel positief over zou zijn.
-Resultaat
Door veel informatie te verkrijgen van de bezoekers, ben ik er achter gekomen. Dat het plan inderdaad de juiste bedoelingen hadden voor het evenement en dat deze dan ook over kwamen op de bezoekers.
-Terugkoppeling
De bezoekers waren allemaal erg enthousiast over het evenement, en hebben ze alle erg goed vermaakt. Het was een geslaagde dag! En het uitgebreide plan sloot hier dan ook erg goed bij aan!