maandag 28 februari 2011

Carnavalsmiddag

1.Bedrijf/opdrachtgever
Heb bedrijf is een Café in Best, `T hart van Best



2.Opdracht.
De opdracht is om voor de carnavals dinsdag een middag te organiseren waardoor het meer bezoekers zou trekken. Dit komt omdat normaal gesproken deze middag niet een populaire dag is bij dit café. Hierbij krijgen wij van de opdrachtgever alle vrijheid om iets origineels te verzinnen.

3.Verloop opdracht.
De voorbereiding van de opdracht is er goed verlopen, alles wat voor dinsdag geregeld moest worden is al geregeld.
Het evenement is goed verlopen, en het was een zeer geslaagde dag volgens de opdrachtgever. Tijdens deze middag hebben we veel bezoekers getrokken, doordat er een evenement plaats had gevonden.

4. De ontwikkelde competenties:
Bij de voorbereiding:
-Creativiteit
-Innovaviteit
-Plannen en organiseren
-Kwaliteitsgerichtheid
-Netwerken

Tijdens het evenement:
-Mondelinge communicatie
-Marktgerichtheid
-Groepsgerichtleidingeven

5.Reflectie volgend de START-methode:
-Situatie
-Taak
-Activiteit
-Resultaat
-Terugkoppeling

6. Mijn behaalde competenties

De voorbereiding

Creativiteit: Niveau 2
-Situatie
Voor het Café `T hart van Best kregen ik en een mede student de opdracht om iets een ludieke middag te organiseren, waar door het meer bezoekers zou trekken. Omdat de dinsdag van carnaval geen druk bezochte middag is kregen wij de taak hiervoor.
-Taak
De taak was om voor het Café een middag vullend programma in elkaar moesten zetten om hierdoor meer bezoekers te trekken naar het Café.
-Activiteit
Omdat ze vanaf 1 januari de kroeg in Best zijn geopend met een nieuwe naam, wilde ze dit jaar met carnaval ook iets anders organiseren als wat de kroeg voorgaande jaren organiseerde. Daarom heb ik de opdracht gekregen, om met een leuk idee te komen voor de dinsdag middag van Carnaval. Omdat het een ‘’spelletjes’’ kroeg is, word er voor gezorgd, dat er die gehele middag spellen te doen zijn. Hierbij kunnen leuke prijzen te winnen zijn.
-Resultaat
Bij het bedenken van een middag vullend programma voor het Café wilde we graag iets orgineels, maar toch dat het wel bij het Café paste. Om aan leuke idee te komen, heb ik gebruik gemaakt van verschillende brainstorm sessie, om zo de creativiteit het best naar voor te laten komen.
-Terugkoppeling
De eigenaar van het Café was razend enthousiast over het idee, omdat we rekening hebben gehouden met de geschiedenis van het Café. Want het Café is van oorsprong een oud spelletjes Café.

-Innovativiteit: Niveau 2
-Situatie
Voor het Café `T hart van Best kregen ik en een mede student de opdracht om iets een ludieke middag te organiseren, waar door het meer bezoekers zou trekken. Omdat de dinsdag van carnaval geen druk bezochte middag is kregen wij de taak hiervoor.
-Taak
De opdrachtgever gaf aan dat hij niet goed raad wist met het bedenken voor de dinsdag middag van Carnaval voor het Café.
-Activiteit
In een gesprek met de opdrachtgever kwam er naar voren dat de dinsdag middag van de Carnaval niet de drukst bezochte dag was van de Carnaval. Daarom heb ik aangeboden om iets te verzinnen waardoor, de dinsdag middag ook een druk bezochte dag zal worden.
-Resultaat
Van de opdrachtgever kregen we de totale vrijheid om iets leuks en vernieuwend te verzinnen.
-Terugkoppeling
De opdrachtgever vond het een erg leuk idee, en vond het ook erg goed. Zelf had hij wel een beeld van de dag maar zelf hebben wij er een totaal ander idee voor verzonnen, omdat we graag zelf ook onze ideeën wilde laten zien aan hem.

-Plannen en organiseren: Niveau 3
-Situatie
Voor het Café `T hart van Best kregen ik en een mede student de opdracht om iets een ludieke middag te organiseren, waar door het meer bezoekers zou trekken. Omdat de dinsdag van carnaval geen druk bezochte middag is kregen wij de taak hiervoor.
-Taak
De taak was om een goed en overzichtelijke planning te maken voor niet alleen de uitvoering van het evenement, maar ook voor de voorbereiding. Ik heb met mijn mede student meerder malen vergaderingen in gelast, zodat we samen een goed overzicht konden houden.
-Activiteit
Met de medewerkers van het café heb ik regelmatig een tussentijdse evaluaties gehad, om te laten zien wat de plannen waren. Ook is er een ruime planning gemaakt. Om niet voor verrassingen komen te staan. Alle besprekingen en afspraken werden op papier gezet, zodat er geen verwarring ontstond.
-ResultaatOmdat ik het evenement niet alleen heb georganiseerd was het erg makkelijk en duidelijk om te zien wie waar mee bezig was,e n wat nog door wie gedaan moest worden. Zo konden we makkelijk onze taken afwerken, en verliep alles dan ook erg soepel.
-Terugkoppeling
De taken die we onderling hadden verdeeld, werden netjes en op tijd afgerond. Dit was erg fijn omdat je zo ook een fijne samenwerking behield.

-Kwaliteitsgerichtheid: Niveau 3
-Situatie
Voor het Café `T hart van Best kregen ik en een mede student de opdracht om iets een ludieke middag te organiseren, waar door het meer bezoekers zou trekken. Omdat de dinsdag van carnaval geen druk bezochte middag is kregen wij de taak hiervoor.
-Taak
Om een zo goed mogelijke kwaliteit te bieden, zul je ook aan jezelf eisen moeten stellen. En deze dan ook waar moet maken tijdens de voorbereiding. Daarom zul je erg kritisch moeten zijn.
-Activiteit
Voor de voorbereiding van het evenement heb ik voor mezelf een eisen lijst gemaakt met kwaliteitsnormen waaraan ik moet voldoen. Hierbij zorg ik er voor dat ik ten alle tijden professioneel bezig blijf met de opdracht. En kan ik ervoor zorgen dat de uitvoering van het evenement spoel verloopt.
-Resultaat
De voorbereiding is door de lijst vlot verlopen en heeft een positief effect gehad op de werksfeer.
-Terugkoppeling
Ik vond het erg fijn om voor mezelf een lijst te maken met eisen waaraan ik zelf moest voldoen, en als ik dat niet deed, dat hierop wel kon inspringen en dit zo snel mogelijk bij te sturen.

-Netwerken: Niveau 2
-Situatie
Voor het Café `T hart van Best kregen ik en een mede student de opdracht om iets een ludieke middag te organiseren, waar door het meer bezoekers zou trekken. Omdat de dinsdag van carnaval geen druk bezochte middag is kregen wij de taak hiervoor.
-Taak
Om gebruik te maken van de netwerken die ik al had, maar ook vooral om mijn netwerk kring uit te breiden.
-Activiteit
Omdat `T Hart van Best, pas heropent was met een nieuwe eigenaar, had deze nog niet veel contacten in Best. Daarom heb ik zelf meer initiatief genomen, om zo de netwerken van `t Hart van Best uit te breiden. Ik heb dan ook met verschillende leveranciers, en winkelketens gesprekken gehad.
-Resultaat
Door een nieuw netwerk op te bouwen heb ik weer veel nieuwe contacten aan mijn netwerk kunnen toevoegen.
-Terugkoppeling
Met een groter netwerk kun je niet alleen zelf fijn werken, maar je kan ook andere doorverwijzen naar jou contacten waar hun eventueel iets aan hebben. Daarom is het fijn dat je netwerkkring ook altijd blijft groeien.

Tijdens het evenement

Mondelinge communicatie: niveau 3
-Situatie
Tijdens de dinsdag van Carnaval 2011 in Best, hebben een mede student en ik de mogelijkheid gekregen om een leuk opvullend programma te bedenken voor een gezellige drukke middag in het Café. De opdrachtgever had verteld dat de dinsdag middag namelijk een niet druk bezochte dag was. Daarom moest er iets komen om het Café dit keer wel vol te krijgen.
-Taak
Om zo veel mogelijk feedback te ontvangen over mijn werkwijze, en hier proberen aan te werken. Ook heb ik me veel bezig gehouden tijdens de verschillende activiteiten die dag plaats vonden.
-Activiteit
Mijn activiteit was om vooraf voordat de middag begon, nog wat extra mensen naar het Café te trekken. Ik ben daarom de straat op gegaan om mensen te vertellen/overtuigen waarom ze naar het café zouden moeste komen. Mijn ‘verkooppraatje’ was goed aangeslagen, want er waren in het begin van de ochtend 50 aanmeldingen en na dat ik terug kwam, waren er totaal 140 mensen op komen dagen.
Daarnaast was er aan het eind van de dag nog een vergadering gehouden met de personeelsleden over wat er die dag goed en wat minder goed was gegaan. Zo kon iedereen feedback geven, en was de eindconclusie dat echt een geslaagde middag was geweest.
-Resultaat
Doordat de mondelinge communicatie met het overige personeel erg goed verliep, was het gemakkelijk om alles zo goed mogelijk te laten verlopen.
-Terugkoppeling
Door feedback te krijgen van de medewerkers was het leuk om te horen hoe hun er over dachten. En hoe hun zelf de dag hadden ervaren. Alles was goed gegaan en we hebben met het café een goede omzet gedraaid.

Marktgerichtheid: niveau 2
-Situatie
Voor het Café `T hart van Best kregen ik en een mede student de opdracht om iets een ludieke middag te organiseren, waar door het meer bezoekers zou trekken. Omdat de dinsdag van carnaval geen druk bezochte middag is kregen wij de taak hiervoor.
-Taak
Voor het evenement ben ik naar verschillende bedrijven geweest, die ervaring hadden met het geven van grootschalige evenement zoals dit. Om zo wat meer kennis op te doen, en achter te komen wat de eventuele obstakels waren voor hun. En wat ze tegenwoordig anders doen, als dat ze vroeger deden.
-Activiteit
De doelgroep die zich hiervoor kon aanmelden was groot, echt van jong tot oud aangezien het ook in de middag was. Om aan iedereen zijn wensen te voldoen hadden we ook verschillende spellen die voor jong en oud waren, zoals spijkerpoepen en ezeltje-prik-je, maar ook het ik hou van holland spel. Deze Doelgroep die carnaval viert houdt wel van een slap spelletje wat niet te serieus moet worden genomen. Ze willen vooral graag lol maken. Tijdens het regelen van de spellen heb ik contact gehad met een bedrijf die dat soort spellen grootschalig organiseert. Hier heb ik informatie van gekregen.
-Resultaat
Het evenement is goed verlopen, en doordat ik wat meer inzicht had verkregen in het soort evenement wat gaf.
-Terugkoppeling
Ik heb er goed aan gedaan om wat meer kennis te verkrijgen van andere mensen in het vak, om te kunnen kijken hoe jezelf zou reageren tijdens een zelfde situatie. En de meer ervaren mensen hiermee omzouden gaan. Zo is het dus goed om met andere over het vak te praten.

Groepsgericht leidinggeven: niveau 2
-Situatie
Voor het Café `T hart van Best kregen ik en een mede student de opdracht om iets een ludieke middag te organiseren, waar door het meer bezoekers zou trekken. Omdat de dinsdag van carnaval geen druk bezochte middag is kregen wij de taak hiervoor.
-Taak
De taken die zelf had was om eventuele feedback te geven, dit heb ik uiteindelijk in de vergadering gedaan. Ook heb ik de medewerkers mij complimenten gegeven, over hoe ze te werk gingen. Dat is natuurlijk ook erg belangrijk voor de sfeer.
-Activiteit
Tijdens de spellen middag bij Cafe`T Hart van Best werden de mensen in 2 verschillende groepen gedeeld, elke groep bestond uit 70 mensen. Ik heb niet alleen te maken gehad met de deelnemers maar ook met de medewerkers van de kroeg. Het was belangrijk dat hun tijdens de spellen enthousiast waren en dit ook bleven. Ook heb ik heb ik het personeel moeten aanspreken omdat ze meerde malen apparatuur op verkeerde plekken plaatsen. En als dat zou blijven staan, zou dat gevolgen hebben met de gemeente, omdat die stukken grond niet waren afgehuurd. Dit is daarna allemaal goed verlopen.
-Resultaat
De samenwerking met het personeel is er goed verlopen, en hebben ook met elkaar een erg leuke en gezellig gehad. Ondanks dat ik de organisator was van het evenement, en dus eigenlijk een hogere functie had. Hebben we echt als één team samengewerkt. En waar ik het voortouw moest nemen, deed ik dit ook.
-Terugkoppeling
Dat we echt als één groep hebben samengewerkt, en hierdoor was er dan ook een top sfeer. Wat natuurlijk ook effect had op de bezoekers van het evnement.